Virtaa Digiin hankkeen loppuraportin julkaisu

23.3.2025

Virtaa Digiin- hankkeen loppuraportti                                    21.3. 2025

 

Yhteenveto hankkeesta

Iitin Matkailu ry toteutti Virtaa Digiin- hankkeen pienhankkeena ajalla 26.9.2024-20.3.2025.

Hankkeen tavoite oli lisätä osaamista ja tietoisuutta tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksista viestinnässä ja sitä kautta antaa valmiuksia tuoda esiin Iitin haja-asutusalueen toimijoita sekä parantaa alueiden imagoa ja näkyvyyttä.

Hankeen aikana järjestettiin kuusi koulutustilaisuutta, joiden keskiössä oli tekoälyn hyödyntäminen.

Koulutukset järjestettiin eri puolilla Iittiä (Radansuu, Vuolenkoski, Säyhtee, Kausala, Radansuu, Mankala) ja niihin osallistui yhteensä lähes sata henkeä.

 

Toteutus

6 kpl kaikille avoimia koulutustilaisuuksia/työpajoja eri puolilla Iittiä

1)      Aloitustilaisuus TEKOÄLYN hyödyntäminen                                                             26.9.24

2)      Koulutustilaisuus Alustatalous – digitaalinen ekosysteemi                                  31.10 24

3)      Koulutustilaisuus Tarinallistaminen                                                                          28.11.24

4)      Koulutustilaisuus Sosiaalisen median alustat                                                         30.1. 25

5)      Koulutustilaisuus Tekoälyä kuvan tuotantoon                                                        20.2. 25

6)      Päätöstilaisuus   TEKOÄLYN hyödyntäminen                                                           20.3. 25

Kouluttajina toimivat Tatu Lintukangas, Entry Education Oy sekä Petra Kärkinen ja Joonas Liimatainen Koulutuskeskus Salpaus

Tulokset

Hankkeen tuloksena alueen yrittäjien ja yhdistysaktiivien osaaminen tekoälyn hyödyntämisessä kasvoi huomattavasti. Koulutuksessa opittiin erilaisia tapoja hyödyntää tekoälypohjaisia sovelluksia esimerkiksi markkinoinnissa ja asiakaspalvelussa sekä sisällöntuotannossa. Lisäksi tietämys vaaran paikoista ja mahdollisista ongelmista ja sudenkuopista kasvoi.

Osaamisen lisääminen antaa jatkossa valmiuksia nostaa alueen imagoa positiivisen viestinnän keinon ja tuoda esiin ainutlaatuista luontoa, palveluita ja asioita, joita haja-asutusalueella on tarjota. Tämä parantaa myös alueen matkailuelinkeinon toimintaedellytyksiä. Yhteinen koulutus lisäsi yhteisöllisyyttä alueella., joka jatkoa ajatellen parantaa yhteistoiminnan mahdollisuuksia.

Hankkeen aikana kypsyi ajatus yhteisen brändin luomisesta teemalla ”Iitin villiruokaviikot”. Tällä saataisiin nostettua alueen imagoa ja näkyvyyttä, kuten pienhankkeen tarkoituksena oli.

Vaikutukset ja jatkosuunnitelma

Iitin Matkailu ry on jättänyt Pohjois-Kymen Kasvu ry:lle hankehakemuksen ”Iitin villiruokaviikot”. Hankkeen toteutuessa päästään hyvin virinnyttä yhteistoimintaa kehittämään edelleen. Samalla pienhankkeessa saadut opit voidaan hyödyntää käytännössä.